tisdag 29 januari 2013

Appar som lockar till tal.

I särskolan finns en del elever som saknar, eller har väldigt lite talat språk. Jag har försökt hitta appar som ska locka till tal.
En app som många elever tycker om är Butterfly iBlower, när vi blåser i mikrofonen så flyger fjärilar över skärmen. Den reagerar förstås på alla möjliga olika ljud.
En annan populär app är katten Talking Tom som förutom att imitera allt han gör även tycker om att bli klappad, men blir arg om han blir dragen i svansen.
Flera varianter av Talking Tom har dykt upp, bland annat dinosarien Talking Rex.

1 kommentar:

  1. Hej! Mitt namn är Malin och jag utbildar mig till förskollärare på Stockholms universitet. Jag och min studiegrupp ska under de närmsta veckorna göra ett projekt där vi jämför arbetet i två särskolor, varav en ska vara en särskola med ett digitalt projekt. Så nu till min fråga, befinner du dig i stockholmsområdet? Ifall du gör det, finns det möjlighet att vi kan komma och göra ett studiebesök? Du får jätte gärna maila mig på: malindahllof@gmail.com

    MVH Malin

    SvaraRadera